OLUMLU SINIF ORTAMI
OLUŞTURMA
Eğitimde
istenilen verimin elde edilebilmesi için, olumlu bir sınıf ortamının
yaratılması gerekir. Olumlu bir sınıf
ortamı yaratmak için öğretmenlerin sınıf kurallarını belirlemesi ve istenmeyen
öğrenci davranışlarını kontrol etmesi gerekir.
4.1.1. Sınıf kurallarının
belirlenmesi
Sınıfta düzenin sağlanması için, öğrencilerin
kendilerinden beklenen davranışları bilmeleri gerekir. Öğrenciler kendilerinden
beklenen davranışları zaman içinde ödül ve ceza yolları ile öğrenebilirler. Ancak
bu yaklaşım hem uzun zaman alır, hem de sınıfta hoş olmayan durumlar ortaya
çıkarabilir. Bu nedenle öğrencilere, okula başladıkları zaman kendilerinden ne
tür davranışlar beklendiğinin duyurulması gerekir.
Kurallar
öğrencilerin okul ve sınıf içindeki davranışlarını düzenler, benzer ve istendik
davranışlarda bulunmalarını sağlar. Her okulun, yöneticiler tarafından
belirlenmiş bazı kuralları (okulda devam etme, derslere zamanında girme,
arkadaşlarına ve okul eşyalarına zarar vermeme gibi) vardır. Bu kurallar tüm öğrenciler için geçerlidir.
Okulun genel kurallarının yanı sıra, her öğretmenin
öğrenciden beklediği bazı davranışlar vardır. Bir öğretmen öğrencilerin
oturduğu yerde söz almasını uygun görürken, bir başkası ayakta söz almasını
bekleyebilir. Bu görüş farklılıkları sınıfta olumsuz bir havanın oluşturabilir.
Bu nedenle her öğretmen, sınıfta kendi kurallarını da açık seçik ortaya
koymalıdır. Öğretmen kendi sınıfı için kuralları belirlerken, aşağıdaki
hususlara dikkat etmelidir:
a)
Sınıf
kurallarıyla okul kuralları uyumlu olmalı.
b)
Kurallar
belirlenirken, öğrencilerin görüşleri alınmalıdır. Öğrenciler kendi koydukları
kuralları daha kolay benimserler ve uyarlar.
c)
Kural sayısı
çok fazla olmamalıdır. Yani kurallar sadece önemli davranışları kapsamalıdır.
d)
Kurallar
öğrencilerin anlayabileceği bir biçimde ifade edilmelidir. Yani açık ve net olmalıdır.
e)
Kurallar
gözlenebilir davranışları belirtmelidir. Yani uygulanabilir olmalıdır.
f)
Sınıfta
beklenen olumlu davranışlar tanımlanmalı ve kural haline getirilmelidir.
Olumsuz ifadeler kural olmamalıdır. Mesela;
“Yerlere çöp atmayalım.” yerine, “Çöpleri çöp kutusuna atalım.” denmelidir.
g)
Öğrencilere
kuralların neden önemli olduğu ve bu kurallara uymanın kendileri için yararları
anlatılmalıdır.
h)
Kurallara uyma (ödül) ve uymama (ceza) davranışlarının sonucu belirlenmelidir.
Kurallara uyma (ödül) ve uymama (ceza) davranışlarının sonucu belirlenmelidir.
a)
Kurallar
öğrencilerin görebileceği bir yere asılmalıdır.
2002 KPSS: Aşağıdakilerden
hangisi sınıf kurallarının belirlenmesinde öğretmenin dikkate alması gereken
noktalardan biridir?
A) Kuralların öğrencilerin katılımıyla tartışılarak belirlenmesi
B)
Kuralların
okul yönetimine ve öğretmenlere bırakılması
C)
Kurallara
uymayanlara verilecek cezaların bildirilmesi
D)
Kuralların
öğrenciler tarafından özgürce belirlenmesi
E)
Kuralların
kesin ve değişmez bir biçimde olması
SINIFTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
VE ÖNLENMESİ
Sınıfta
istenmeyen davranışların önlenmesinde yapılması gereken öncelikle problemi
tanımlamak, sonra teşhis etmek ve daha sonra sorunun kaynağını belirleyip
sorunun kaynağına inilerek sorunun ortadan kaldırılmasına çalışmaktır. Öğretmen,
sorunun nedenine ve kaynağına ilişkin bilgileri toplamalı ve iyi bir gözlemci
olmalıdır.
Sınıfta
uygunsuz davranışlar sergileyen bir öğrencinin sınıf ortamında uygunsuz
davranışlar sergilememesi için öğretmen, öğrenciye ilgi, yetenek ve istekleri doğrultusunda
çalışmalar yapmalıdır. Eğer öğrencinin bilişsel alan düzeyi sınıf ortalamasının
üzerinde ise öğrenciye ilgili ve yetenekleri doğrultusunda ek çalışmalar
yaptırılmalıdır. İstenmeyen davranışların ve disiplin sorunlarının
engellenmesinde en etkili yol öğrencilere görev ve sorumluluklar vermedir.
2004 KPSS: Akademik başarısı sınıf
ortalamasının üstünde olan ve ders işlenirken arkadaşlarını sürekli rahatsız
ederek disiplin sorunu yaratan bir öğrenci ile karşılaşan öğretmen, aşağıdaki yaklaşımlardan hangisinden yaralanmalıdır?
A)
Sınıf içinde uyulması gereken kuralları ona sık sık hatırlatma
B)
Sorunun çözümü için sınıftaki diğer öğrencilerden yardım isteme
C)
Bu öğrenciyi diğer öğrencilerden ayrı bir yerde oturtma
D)
Sınıf içinde en çok ona söz vererek başka davranışlar için ona
zaman bırakmama
E) Ona, yeteneklerine uygun ek çalışmalar yaptırma
KPSS Eğitim Bilimlerinde Tam İsabet!
Bu notlara bakmadan sınava girmeyin!
Notlara ulaşmak için tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder