23 Ocak 2015 Cuma

OLUMLU SINIF ORTAMI OLUŞTURMA

OLUMLU SINIF ORTAMI OLUŞTURMA
Eğitimde istenilen verimin elde edilebilmesi için, olumlu bir sınıf ortamının yaratılması gerekir.  Olumlu bir sınıf ortamı yaratmak için öğretmenlerin sınıf kurallarını belirlemesi ve istenmeyen öğrenci davranışlarını kontrol etmesi gerekir.

4.1.1. Sınıf kurallarının belirlenmesi
Sınıfta düzenin sağlanması için, öğrencilerin kendilerinden beklenen davranışları bilmeleri gerekir. Öğrenciler kendilerinden beklenen davranışları zaman içinde ödül ve ceza yolları ile öğrenebilirler. Ancak bu yaklaşım hem uzun zaman alır, hem de sınıfta hoş olmayan durumlar ortaya çıkarabilir. Bu nedenle öğrencilere, okula başladıkları zaman kendilerinden ne tür davranışlar beklendiğinin duyurulması gerekir.  

Kurallar öğrencilerin okul ve sınıf içindeki davranışlarını düzenler, benzer ve istendik davranışlarda bulunmalarını sağlar. Her okulun, yöneticiler tarafından belirlenmiş bazı kuralları (okulda devam etme, derslere zamanında girme, arkadaşlarına ve okul eşyalarına zarar vermeme gibi) vardır.  Bu kurallar tüm öğrenciler için geçerlidir.

Okulun genel kurallarının yanı sıra, her öğretmenin öğrenciden beklediği bazı davranışlar vardır. Bir öğretmen öğrencilerin oturduğu yerde söz almasını uygun görürken, bir başkası ayakta söz almasını bekleyebilir. Bu görüş farklılıkları sınıfta olumsuz bir havanın oluşturabilir. Bu nedenle her öğretmen, sınıfta kendi kurallarını da açık seçik ortaya koymalıdır. Öğretmen kendi sınıfı için kuralları belirlerken, aşağıdaki hususlara dikkat etmelidir:

a)      Sınıf kurallarıyla okul kuralları uyumlu olmalı.
b)      Kurallar belirlenirken, öğrencilerin görüşleri alınmalıdır. Öğrenciler kendi koydukları kuralları daha kolay benimserler ve uyarlar.
c)      Kural sayısı çok fazla olmamalıdır. Yani kurallar sadece önemli davranışları kapsamalıdır.
d)      Kurallar öğrencilerin anlayabileceği bir biçimde ifade edilmelidir. Yani açık ve net olmalıdır.
e)      Kurallar gözlenebilir davranışları belirtmelidir. Yani uygulanabilir olmalıdır.
f)       Sınıfta beklenen olumlu davranışlar tanımlanmalı ve kural haline getirilmelidir. Olumsuz ifadeler kural olmamalıdır. Mesela; “Yerlere çöp atmayalım.” yerine, “Çöpleri çöp kutusuna atalım.” denmelidir.
g)      Öğrencilere kuralların neden önemli olduğu ve bu kurallara uymanın kendileri için yararları anlatılmalıdır.

h)     
Kurallara uyma (ödül) ve uymama (ceza) davranışlarının sonucu belirlenmelidir. 
a)      Kurallar öğrencilerin görebileceği bir yere asılmalıdır.

2002 KPSS: Aşağıdakilerden hangisi sınıf kurallarının belirlenmesinde öğretmenin dikkate alması gereken noktalardan biridir?

A)    Kuralların öğrencilerin katılımıyla tartışılarak belirlenmesi
B)     Kuralların okul yönetimine ve öğretmenlere bırakılması
C)     Kurallara uymayanlara verilecek cezaların bildirilmesi
D)    Kuralların öğrenciler tarafından özgürce belirlenmesi
E)     Kuralların kesin ve değişmez bir biçimde olması

 SINIFTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR VE ÖNLENMESİ
Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesinde yapılması gereken öncelikle problemi tanımlamak, sonra teşhis etmek ve daha sonra sorunun kaynağını belirleyip sorunun kaynağına inilerek sorunun ortadan kaldırılmasına çalışmaktır. Öğretmen, sorunun nedenine ve kaynağına ilişkin bilgileri toplamalı ve iyi bir gözlemci olmalıdır.

Sınıfta uygunsuz davranışlar sergileyen bir öğrencinin sınıf ortamında uygunsuz davranışlar sergilememesi için öğretmen, öğrenciye ilgi, yetenek ve istekleri doğrultusunda çalışmalar yapmalıdır. Eğer öğrencinin bilişsel alan düzeyi sınıf ortalamasının üzerinde ise öğrenciye ilgili ve yetenekleri doğrultusunda ek çalışmalar yaptırılmalıdır. İstenmeyen davranışların ve disiplin sorunlarının engellenmesinde en etkili yol öğrencilere görev ve sorumluluklar vermedir.

2004 KPSS: Akademik başarısı sınıf ortalamasının üstünde olan ve ders işlenirken arkadaşlarını sürekli rahatsız ederek disiplin sorunu yaratan bir öğrenci ile karşılaşan öğretmen, aşağıdaki yaklaşımlardan hangisinden yaralanmalıdır?

A)    Sınıf içinde uyulması gereken kuralları ona sık sık hatırlatma
B)     Sorunun çözümü için sınıftaki diğer öğrencilerden yardım isteme
C)     Bu öğrenciyi diğer öğrencilerden ayrı bir yerde oturtma
D)    Sınıf içinde en çok ona söz vererek başka davranışlar için ona zaman bırakmama
E)     Ona, yeteneklerine uygun ek çalışmalar yaptırma

KPSS Eğitim Bilimlerinde Tam İsabet!
Bu notlara bakmadan sınava girmeyin!
Notlara ulaşmak için tıklayınız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder