Geleneksel Modeller
a) Tepkisel Model: İstenmeyen bir düzenleniş sonucuna ya da bir davranışa tepki olan
modeldir.
Amacı: İstenmeyen durum ya da davranışın
değiştirilmesidir (sınıf yönetiminin klasik modeli olduğu söylenebilir).
İşleyişi: İstenmeyen sonuç-tepki şeklindedir. Yani
istenmeyen davranışa ceza, istenen
davranışa ödül verilir. Düzen sağlayıcı ödül-ceza türü etkinlikleri içerir.
Etkinlikler gruptan çok bireye yöneliktir.
Modelin
en zayıf yönü, her tepkinin bir başka tepki doğurur olmasıdır.
b)
Önlemsel Model: İstenmeyen durum ve davranışlar daha ortaya çıkmadan
önce önlem almaya dayanır. Bu amaçla istenmeyen davranışın ortaya çıkmasına
fırsat vermeyen düzenlemeler yapılır.
Amacı: Sınıf sorunlarının ortaya çıkmasına olanak
vermeyici bir düzenleyiş ve işleyiş oluşturarak, tepkisel modele gereksinimi
azaltmaktır.
Bu model sınıf etkinliklerini bir "kültürel sosyalleşme
süreci" olarak ele alır, sınıfta yanlış davranışa olanak vermeyen bir
sosyal sistem oluşturmaya çalışır.
Etkinlikler bireyden çok gruba yöneliktir.
Örnek: Kopya çekmesi olası ve yan yana oturan
iki öğrencinin yerlerini değiştiren bir öğretmenin bu uygulaması önlemsel
modele uygun örnektir.
KPSS Eğitim Bilimlerinde Tam İsabet!
Bu notlara bakmadan sınava girmeyin!
Notlara ulaşmak için tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder