Sınıf yönetiminin temel amacı; sınıfta etkili öğretme ve öğrenme ortamını sağlamaktır. Öğretmen,
öğretim sürecini planlarken aşağıdaki hususlara dikkat etmelidir.
1.
Öğrencilerin önkoşul bilgilere sahip olma ve
hazır bulunuşluk düzeyini belirlemelidir (öğrenci düzeyine uygunluk
ilkesi).
2.
Öğrencilerin önkoşul bilgilerinde ve hazırbulunuşluk düzeylerinde
eksiklikler ve farklılıklar varsa, bunları tamamlayıcı öğretim etkinlikleriyle
gidermelidir.
3.
Bir sınıfta hazır bulunuşluk düzeyi ve öğrenme düzeyi farklı öğrenciler
varsa, öğretim sürecini planlamada, her
öğrenciye göre etkinlik (program) hazırlanmalı ve uygulanmalıdır.
4.
Öğretmen sınıf içi öğretim etkinliklerini (öğretme sürecini)
düzenlerken; sınıfta öğrenciler arasında bireysel farklılıklar varsa veya
sınıftaki öğrencilerin öğrenme, bilgi, beceri konusunda farklılık varsa, farklı
yöntem ve tekniklere yer verilmelidir.
5.
Sınıfta bir problem durumunda öğretmen öncelikle problemin kaynağını (yani
neden ortaya çıktığını) ve niteliğini belirlemeye çalışmalıdır.
6.
Sınıfta oturma düzeni, öğrencilerin birbirini rahatça görebileceği ve
öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci etkileşiminin yoğun olmasını sağlar nitelikte
olmalıdır.
7.
Öğretmen bir öğrenme konusunu bir defa sunduktan sonra eğer hedef-davranışlar
kazanılmamışsa (yeterli öğrenme olmamışsa) bu kez farklı bir yöntem ve teknik
kullanmalıdır. Buna rağmen hedef-davranışlar kazanılmamış ise bu sefer de
içeriğin (öğrenme konularının) öğrenci düzeyine (zihinsel gelişim
özelliklerine) uygun olup olmadığına bakılmalıdır.
2007 KPSS: Öğrenciyi merkeze alan sınıf içi öğretim
etkinlikleri düzenlenirken aşağıdakilerden öncelikle hangisi dikkate
alınmalıdır?
A)
Öğretmenin
görüş ve önerileri
B) Tüm sınıfın ilgi, ihtiyaç ve beklentileri
C)
Çevrenin
olanakları
D)
Okul
yönetiminin beklenti ve istekleri
E)
Okul-aile
birliğinin görüşü
8.
Bir
sınıftaki tüm öğrenciler ilgi ve yeteneklerine göre görev ve sorumluluklar
alarak öğrenme-öğretme sürecinde aktif olurlarsa, öncelikle sınıftaki disiplin
problemleri azalır ya da ortadan kalkar.
2004 KPSS: Tüm
öğrencilerin öğretme-öğrenme sürecine etkin olarak katıldığı bir sınıfta aşağıdakilerden
hangisinin büyük ölçüde ortadan kalkmış olması beklenir?
A)
Öğrenme
düzeyi farklarının
B)
Grupla
çalışma olanaklarının
C)
Pekiştirme
ihtiyaçlarının
D)
Bireysel
farkların
E) Disiplin sorunlarının
1.
Öğretmen mesajını etkili iletmek ve anlatımını etkili kılmak için beden
dilini kullanmalıdır.
2.
Öğrencilerde öğrenme güdüsünün yüksek olmasının işaretleri iyi
bilinmelidir. Bunlar ise şunlardır; öğrenmeye istekli olma, öğrenmeye öncelik
verme, öğrenmeden haz alma, konunun önemini anlama ve konunun nerede, ne zaman
işine yarayacağını anlama ve risk almadır.
2007 KPSS: Eğitim-öğretim
ortamında öğrencinin istenilen davranışı göstermesinin hemen arkasından yapılan
ödüllendirme, aşağıdakilerden hangisinin güçlenmesini sağlar?
A) Öğrenme güdüsü
B)
Bağımlılık
C)
Haksızlık
duygusu
D)
Kontrol
hissi
E)
Yaratıcı
tavır
3.
Sınıfta öğrenme düzeyi farklı öğrenciler varsa;
§ Öğrencilerin
hazır bulunuşluklarına dikkat edilmeli
§ Öğrencilerin
öğrenme stillerine uygun davranılmalı
§ Öğrencilerin
ilgi ve yeteneklerine uygun etkinlikler yaptırılmalı
§ Derste
veya ders dışında ikili ya da grupla çalışmaya yöneltilmeli
§ Farklı
öğretim teknikleri kullanılmalı
§ Ek
öğretim hizmetleri verilmeli
2002 KPSS: Ortalama bir öğrenciye göre daha hızlı öğrenen öğrencilerin
bulunduğu sınıflarda, önlem alınmazsa disiplin sorunları çıkabilir.
Aşağıdakilerden hangisi bu tür sorunları
önlemede en uygun yaklaşımdır?
A)
Hızlı öğrenenlerin kontrol altında tutulması
B)
Grupla çalışma tekniklerinden yararlanılması
C)
Sınıf içi etkinliklerinin öğrencilerin katılımıyla planlanması
D) Farklı öğrenme düzeylerinde olan öğrencilere uygun etkinliklerin
seçilmesi
E)
Sınıfın geneline uygun bir planlama yapılması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder