23 Ocak 2015 Cuma

SINIF YÖNETİMİ VE İLETİŞİM

SINIF YÖNETİMİ VE İLETİŞİM

İletişim:  Bireyler arasında bilgi, düşünce ve duyguların karşılıklı olarak iletilmesini sağlayan bir etkileşim sürecidir.


Eğitimde iletişim, öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci ilişkilerini kapsar. Eğitim hedeflerine varabilmek ancak etkili bir iletişimle mümkün olabilir.


3.1. İletişim Süreci ve Öğeleri
a) Kaynak (gönderici): Kaynak iletişimi başlatan kişidir. Kaynak, bilgilerin, düşüncelerin ve duyguların aktarılmasında sözü söyleyen ilk kişidir.

Kod: Kaynak (öğretmen), sahip olduğu bilgileri, düşünceleri ve duyguları alıcı ile paylaşmak isterse, onu “hareket, yazı, formül, tablo, şekil, resim, jest, mimik” gibi bir dizi sembolle veya harekete çevirerek kodlar. Kodlama olmadan bilgilerin alıcıya iletilmesi mümkün değildir. Fakat kodlamada önemli olan anlam birliğidir. Yani kaynak, alıcının kendisi gibi aynı anlamları vereceği, alıcının anlayabileceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır.

b) İleti (mesaj): Kaynağın alıcıya aktarmak istediği bilgiler, düşünceler ve duygulardır.

c) Kanal (araç): Oluşturulan mesajın alıcıya iletilmesini sağlayan araç-gereç, yöntem ve tekniklerdir. Kanal mesajın sunuluş biçimidir. Bu sunuş biçimi sözlü veya yazılı olabilir.

d) Alıcı (hedef): Kaynağın gönderdiği iletilere (mesajlara) hedef olan kişi veya kişilerdir.

Kod çözme (açma): Alıcının mesajı yorumlayıp, anlamlı bilgilere dönüştürme sürecidir.

e) Bağlam (ortam): Kaynak ile alıcı arasında iletişimin gerçekleştiği ortamdır.



f) Dönüt (geri bildirim): Kaynağın gönderdiği iletiye alıcı tarafından verilen her türlü tepkiler ve yanıtlardır.
3.2. İletişim Çeşitleri
a) Kişi içi iletişim: Bir insanın düşünmesini, duygulanmasını, iç gözlem yapmasını, kendi içinden mesaj almasını veya kendine sorular sorarak bunlara cevaplar üretmesi kişi içi iletişimdir.

b) Kişilerarası iletişim: En az iki birey arasında gerçekleşen iletişimdir. İki türlüdür.
§  Sözlü iletişim: Dil ve dil ötesi olmak üzere iki alt sınıfa ayrılır. Dille iletişim insanların karşılıklı konuşmaları, hatta mektuplaşmalarıdır. Dil ötesi iletişim ise sesin niteliği (sesin tonu, hızı, şiddeti, hangi kelimelerin vurgulandığı, duraklamalar vb.) ile ilgilidir. Dille iletişimde kişilerin ne söyledikleri, dil ötesi iletişimde ise nasıl söyledikleri önemlidir.

§  Sözsüz iletişim: Yüz ve beden ifadeleri, jest ve mimikler, göz teması, baş hareketleri, giyim kuşam, bedensel temas, araçlar vb.

3.3. Kişilerarası İletişimi Engelleyen Faktörler
§  Mahalle dili kullanma
§  Bilinmeyen kelime, deyim, atasözü kullanma
§  Yabancı sözcükleri kullanma
§  Fiziksel veya ruhsal rahatsızlıklar
§  Dersin günü ve saati (pazartesi sabah, Cuma öğleden sonra)
§  Uygunsuz sınıf ortamı (sınıfın çok sıcak, soğuk, aydınlık, karanlık, gürültülü olması)
§  Tatil öncesi ve sonrası zaman
§  Konuşma bozuklukları
§  Sadece sözel anlatımın kullanılması (görsel unsurlardan yararlanmama)
§  Karşı tarafı sözcüklere boğma
§  Sözsüz iletişim unsurlarının fazla kullanılması
§  Öğrencinin algılama zorlukları
§  Öğretmenin isteksizliği
§  Öğrencinin güdülenme eksikliği
§  Öğrenci hazırbulunuşluğunun yetersizliği
3.4. Sınıf içi iletişimde iletişim engelleri
§  Uyarmak, tehdit etmek, gözdağı vermek,
§  Emir vermek, hükmetmek
§  Ahlak dersi vermek, öğretmek, nutuk çekmek
§  Öğüt vermek, çözüm ve öneri getirmek,
§  Yorumlamak, tanı ve teşhis koymak
§  Yargılamak, eleştirmek, suçlamak,
§  Ad takmak, alay etmek,
§  Soru sormak, sorguya çekmek, çapraz sorgulamak
§  Sözünden dönmek, oyalamak,
§  Şakacı davranmak, konuyu saptırmak.
§  Güven vermek, desteklemek, avutmak
§  Övmek, aynı düşüncede olmak

2005 KPSS: Sınıf içinde istenmeyen bir davranış ortaya çıktığında, öğretmen yumuşak bir üslupla öğrenciyi uyarabilir.
Öğretmen öğrenciyi uyarırken nasıl bir tutum sergilerse, öğrenci bundan olumsuz etkilenir?

A)    Eleştirel ve tutarlı
B)     Esnek ve yapıcı
C)     Yönlendirici ve rehberlik edici
D)    Hatırlatıcı ve kuralcı

E)     Yargılayıcı ve suçlayıcı

KPSS Eğitim Bilimlerinde Tam İsabet!
Bu notlara bakmadan sınava girmeyin!
Notlara ulaşmak için tıklayınız.

2 yorum:

  1. Merhabalar,

    Etkili bir iletişim kurmanın yollarından birinin de doğru kelime seçimi olduğunu düşünüyorum. Karşımızdaki kişiyle iletişim kurarken kelimelerimizi ne kadar özenle seçersek kurduğumuz iletişim de o oranda başarılı olur. Hem günlük hayatta hem de çalışma hayatında etkili iletişim kurmak ilişkilerimizin ve işlerimizin yolunda gitmesine yardımcı olur. Bu nedenle kelimelerimizi doğru seçmeliyiz ve iletişim kurduğumuz insanları itmemeliyiz. Bazen şu kelimeleri kullanmak iletişimin gidişatını büyük oranda etkiliyor; aynen, şey, yani gibi. Örnekleri çoğaltmak mümkün. İzninizle ben de etkili iletişim kurmanın önünde engel oluşturabilecek kelimelerden oluşan yazımı okumanız için sizinle paylaşmayı isterim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/kullanmamaniz-gereken-6-kelime/

    Yazılarınızın devamının gelmesi dileğimle,
    sağlıkla kalın.

    YanıtlaSil