ARİTMETİK
ORTALAMA: Ölçüm
sonuçların (puanların) tamamının toplanarak
ölçüm sayısına (toplam öğrenci sayısına) bölünmesi
ile elde edilen değerdir.
Grubun
başarı düzeyi, öğrencilerin öğrenme düzeyi, öğrencilerin ortalama başarı
düzeyi hakkında bilgi verir. Öğrencilerin (grubun) bir derste (veya testte)
başarısının en düşük veya en yüksek olduğu bilgisi aritmetik ortalamaya
bakılarak öğrenilir. Mod ve medyana göre daha fazla bilgi verir. Tüm ölçümler
hesaplanmaya katıldığı için; en istikrarlı ve güçlü vasat ölçüleridir. Aritmetik ortalamanın dezavantajı ise;
aşırı uç değerlerden etkilenerek puan dağılımında tam gerçekçi bir sonuç
vermez. Formülü aşağıdaki gibidir.
Örnek;
10 kişilik bir sınıfta uygulanan biyoloji sınavında öğrenciler 40, 61, 35,
60, 30, 70, 64, 80, 20, 90 şeklinde puanlar almıştır. Bu uygulanan biyoloji
sınavında sınıfın ortalaması aşağıdaki gibi hesaplanır:
= 40+61+35+60+30+70+64+80+20+90 = 550 = 55
10 10
3.1. Frekansa tablolarında
aritmetik ortalama hesaplama: Frekans tablolarında puanlarla (x), bu puanı olan kişi sayısı (f) çarpılır ve f.x değeri bulunur. Bu
işlem her bir öğrencinin puanı için uygulanır. Daha sonra bulunan f.x
değerleri toplanır ve toplam kişi sayısına bölünür. Formülü kısaca aşağıdaki
gibidir.
|
Örnek;
40 kişilik bir sınıfta matematik sınavında alınan puanlar ve frekans değerleri
aşağıdaki tablodaki gibidir.
PUAN
(X)
|
FREKANS
(f)
|
Değerlerin toplamı
(f.x)
|
5
|
2
|
5.2 =
10
|
10
|
5
|
10.5 = 50
|
20
|
6
|
20.6 = 120
|
35
|
8
|
35.8 = 280
|
40
|
10
|
40.10 = 400
|
45
|
6
|
45.6 =
270
|
50
|
3
|
50.3 = 150
|
N = 40
|
Σ (f.x)
= 1280
|


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder