20 Kasım 2013 Çarşamba

PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ - KPSS Eğitim Bilimleri- Gelişim Psikolojisi Kısa Özet

PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
1.  Duyusal hareket (motor) dönemi  (0–2/3 yaş)
-          Çevreye uyum sağlamayı öğrenir.
-          Bebek dünyayı duyarak, hissederek, yaparak yani duyu ve motor davranışlara göre öğrenir, problem çözme yöntemi deneme-yanılmadır.
-          Bebekler doğuştan bazı refleksler ile dünyaya gelirler. İlk refleksler “emme ve yakalama”dır. 6. ve 8. aylarda ise refleksli davranışlardan amaçlı davranışlara geçer.
-          9-10. aylarda nesnelerin sürekliliği (kalıcılığı) ilkesi kazanır. Nesnelerin kalıcılığı; bebeğin kendi görüş alanının dışında kalsa dahi nesnelerin var olduğunu bilmesidir. Bu ilkenin kazanılması bebeğin belleği kullanmaya başladığını gösterir.
-          Ses Bulaşması (Buluşması): Bebeklerin, çevrelerinde bu­lunan başka bebeklerin ağlamalarını duyduklarında bu durumu hoş olmayan tedirginlik verici bir durum olarak algılamaları ve ağlamaya başlamalarıdır.
-          Doğadan Ayrışma: Bebek en başlarda kendisini doğadan ayrı sanmaz. Varlığın ve yokluğun bilincinde değildir. Zamanla kendi benliğinin ve diğer varlıkların farkına varır ve kendini dış dünyadan ve nesnelerden ayırt eder.
-          Ayrılık kaygısı yaşanır (anneden ayrılma korkusu)
-          Devresel (döngüsel) tepkiler ortaya çıkar. Döngüsel tepki; çocuğun önceden rastlantı sonucu bulduğu ve zevk aldığı hareketleri artık “bilinçli” olarak sürekli yapmasıdır. Devresel tepki döngüsel tepkiyi de içine alır. Döngüsel tepkiler devresel tepkilerin başlangıcıdır. Devresel tepkiler 6 yaşına kadar devam eder. Duyusal-motor dönemde bu tekrarlar bedensel  (motor) ağırlıklıdır, bu dönemden sonra (işlem öncesi dönemde) tekrarlar zihinsel ağırlıklı olmaya başlar. Mesela; ebru sekiz aylıkken rastlantı sonucu müzik kutusunun ipini çekmeyi keşfetmiştir.  Ebru sekiz buçuk aylık olduğunda müzik kutusunun ipini artık isteyerek çekmekte ve bundan çok hoşlanmaktadır (2004 KPSS).
-          Devresel tepkiler daha sonra tekrarlana tekrarlana alışkanlıkları oluştururlar.


-          Model alma ve taklit etme kökenli davranışlar ortaya çıkar. Çocuk, başlangıçta sadece görebildiklerini taklit eder. İlerleyen zamanlarda görmüş olduğu bir olayı, olay kalktıktan sonra tekrarlayabilir, buna ertelenmiş taklit denir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder