- BİLİŞSEL
(ZİHİNSEL) GELİŞİM
Bilişsel
gelişim, bireyin çevresindeki dünyayı anlama ve öğrenmesini sağlayan, aktif
zihinsel faaliyetlerdeki gelişimdir.
PİAGET’İN
BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI
Piaget,
bilişsel gelişimi biyolojik ilkelerle
açıklamıştır. Bilişsel gelişimin beyin
ve sinir sisteminin
olgunlaşması ve bireyin çevreye uyum sağlaması sonucunda ortaya
çıktığını savunmuştur. Bireyi bilgi kazanma sürecinde aktif olarak
kabul etmiştir. Çocuk zihniyetinin yetişkinin zihniyetiyle hiçbir ilişkisi
olmadığını öne sürmüştür. Çocuğun mantığı kendine özgü olduğu gibi, ona göre,
düşüncesi de benmerkezlidir.
BİLİŞSEL
GELİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
1-)
Olgunlaşma:
Bilişsel gelişim biyolojik temellere dayalı bir süreçtir. Bilişsel gelişim
beyin ve sinir sisteminin olgunlaşmasına paralel olarak gelişir. Mesela; yeni doğan bir çocuk sadece refleksleri
ile tepki verirken beyin ve sinir sistemi olgunlaştıkça reflekslerin yerini bilinçli tepkiler alır. Yani
beyin ve sinir sistemi yeterli olgunluğa ulaştığında bilişsel süreçlerde
ilerleme olur.
2-) Yaşantı
(Deneyim):
Zihin gelişimi kişinin geçirdiği yaşantı zenginliği ile ilişkilidir. Yaşantı
zenginliği ne kadar çoksa (daha çok özümseme ve uyumsama yapacağı için),
zihinsel gelişim o oranda daha iyi olur.
3-) Sosyal
etkileşim/geçiş (Toplumsal aktarma): Çocuğun
kendi deneyimi dışında aileden, arkadaşlarından, öğretmeninden, TV’den kısacası
bulunduğu tüm çevreden edindiği verilerdir.
4-)
Dengeleme: Yukarıdaki
üç etmeni bir araya getirerek zihinsel yapıyı
inşa etmektir. Çocuk için yeni gelen her bilgi dengeyi bozarak
zihinde gerilim oluşturur. Özümleme ve uyumsama süreçlerinin birbirleriyle
etkileşimi sonucu bu denge yeniden sağlanarak öğrenme gerçekleşir. Zihin tüm
hayatı boyunca bu dengeyi sağlama eğilimindedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder