Bütünleştirici
(Birleştirici) Düşünme: Bir problem durumunun
birden fazla değişkeni (alt problemi) barındırdığını ve dolayısıyla bir
problemin birden fazla çözüm yolunun bir araya getirilip birleştirilmesiyle
çözülebileceğini kavramaktır.
Göreceli Düşünme
(Kişiye, zamana ve yere göre düşünme): Birey
kendine özgü ideal, değer, duygu, düşünce ve inançları geliştirir. Kendi
doğruları ile başkalarının doğruları arasındaki farkı anlar ya da birey bir
fotoğrafa bakarken kendine göre sol taraf ile fotoğrafa göre sol taraf
arasındaki farkı anlar.
-
Tümevarımsal Düşünme:
Tekil olan gözlem ve deneyimlerin birleştirilerek tümel (genel)
önermelerin elde edilmesidir. İlk kez somut işlemler döneminde bu düşünme
ortaya çıkmıştır.
-
Tümdengelimsel Düşünme: Tümel (genel) önermelerden tek
önermelerin elde edilmesidir. Mesela;
Mustafa Öğretmen derste Cumhuriyet Döneminde elde edilen kadın hakları
konusunda bir tartışma ortamı yaratır. Öğrencilerden Nazan söz alarak, “Atatürk
kadınlara erkeklerle eşit haklar verilmesini sağlamasaydı, ben sınıf arkadaşım
Kemal’le aynı sırada oturamayacaktım.” der (2009
KPSS).
-
Hipotetik Düşünme: Problemlerin çözümünde sadece var olan
somut yöntemler değil, çözüme ilişkin olası (farklı) yollar belirleyip (hipotez
geliştirip) bunları test edebilmektir. Yani olası çözüm yolları geliştirip
bunları belirli bir düzene göre yapmayı sağlayan düşünme sürecidir. Mesela; Marsta hayat var mı? sorusuna “Su ve oksijen varsa” hayat vardır
cevabının verilmesi.
-
Esnek Düşünme: Bireyin kendi düşüncelerine saplanıp
kalmaması, başka ihtimallerin de olabileceğini anlayıp düşünebilmesidir. Mesela; matematikte bir problemi hep
aynı yolla çözmez, yeni başka yollar da bulup, benimseyebilir.
-
Analoji (benzeşim kurma): İki şey arasındaki bir ortak özellikten yola
çıkarak, biri hakkında verilen bir
yargıyı diğeri hakkında da vererek benzerlik kurmaktır. Mesela; kan dolaşımının şehirdeki trafik akışına benzetilmesi.
-
Metabiliş
düşünme: Bireyin öğrenme sürecindeki bilişsel etkinliklerini fark etmesi, bu
süreci kontrol etmesi ve denetlemesidir. Ergen başkalarının ne bildiğini ve
nasıl bildiğini araştırabilir ve böylece diğerlerinin stratejilerini anlama ve
kullanma becerisi geliştirebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder