PİAGET’İN
BİLİŞSEL GELİŞİMİNDE TEMEL KAVRAMLAR
1-) Zekâ: Çevreye uyum sağlayabilme yeteneğidir.
2-) Şema: Çevreyle etkileşim sonucu
oluşan, yeni gelen bilgilerin yerleştirileceği bir zihinsel
çerçeve veya kalıptır. Bu şemalar örgütlenmiş davranış ve düşünce
kalıplarıdır. İnsanların sahip oldukları ilk şemalar emme ve yakalama
refleksleridir. Bu şemaları insan doğuştan getirir. Çeşitli yaşantıları
sonucunda insanlar yeni şemalar edinir ve bu durum insanın tüm hayatı boyunca
devam eder.
3-) Uyum
sağlama (Adaptasyon): Bireyin çevresiyle etkileşerek, çevresine ve çevresindeki değişikliklere
uyum sağlamasıdır. Bu iki türlü gerçekleşir: Özümleme ve uyumsama
Özümleme (asimilasyon): Bireyin yeni karşılaştığı durumları önceden var olan şemaların içerisine yerleştirmesi ve
açıklamasıdır. Birey yeni karşılaştığı bu durumları daha önceki benzer
şemalara yerleştirerek bir genelleme
yaparak açıklamaya çalışır. Yani özümleme şema
içinde bir değişikliğe neden olmaz. Bu nedenle şemanın ürettiği şemaya
ait davranış ve düşüncede değişiklik de olmaz. Mesela; Hayatında ilk kez
leopar gören bir çocuk daha önce edindiği kedi şemasına leoparı yerleştirerek,
leoparı kedi olarak tanımlayacaktır ve kedilere yaptıklarını (sevme, dokunma
gibi) yapmaya çalışacaktır.
2013 KPSS: Televizyon kumandasını mikrofon olarak kullanan Defne’nin
davranışı özümlemedir.
Günlük yaşantımızda ilk kez karşılaştığımız şeyleri,
bilinen şeylere benzeterek açıklama davranışımız bu özümleme davranışına
örnektir. Mesela; kedinin dört ayaklı bir hayvan olduğunu bilen yani
kedi ile ilgili bir şemaya sahip olan bir çocuk, ilk defa gördüğü bütün dört
ayaklı hayvanlara (köpek, at, aslan, leopar) kedi der (genelleme), yani
özümler.
Uyumsama
(Akodomasyon/yerleştirme): Mevcut şemayı yeni durumlara göre yeniden biçimlendirme süreci veya yeni şemaların oluşturulması sürecidir. Uyumsama da yeni şemalar oluşturulur veya daha
önceki şemaların kapsamı ve nitelikleri değiştirilir.
Uyumsama,
karşılaşılan bir durumda eski şema işe
yaramadığında ortaya çıkmaktadır ve böylece yeni şemalar zorunlu olarak
oluşturulmaktadır. Mesela; köpeklere kedilere davrandığı gibi davranan
çocuk, köpeğe yemesi için süt verir,
ancak onun havladığını, kemik yediğini görünce (ayırt
etme) köpeği kedi şemasından çıkarır, ayrı bir köpek şeması
oluşturur.
|
4-)
Dengeleme: Birey,
karşılaştığı yeni bir durum dengesini bozduğunda özümleme veya uyumsama yaparak
yeni duruma uyum sağlayıp tekrar dengesini bulur. Özümleme ve uyumsama ile bu
yeni durum açıklanamıyorsa yok sayma (görmezden gelme) ile denge durumu
sağlanır. Çocuk için yeni olan her şey dengeyi bozar, özümleme ve uyumsama ile denge
yeniden sağlanır.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ III. ÜNİTE – BİLİŞSEL (ZİHİNSEL)
GELİŞİM
![]() |
|||
![]() |
5-)
Örgütleme:
Zihindeki düşünce ve bilgi parçacıklarını sistematik ve tutarlı hale getirmek
için birleştirme/ilişkilendirme eğilimidir. Birey birbirinden bağımsız olarak
öğrendiği bilgileri, birbirleriyle ilişkilendirip yeni bir bilgiye ulaşır. Mesela;
küçük bir çocuk önceleri sadece araba şemasına sahipken, deneyimleri sonrasında
kamyon, otobüs, tren, traktör, dozer, tır, uçak gördükçe bunları kendi içinde
gruplara ayırarak organize eder; iş araçları (dozer, traktör), yük taşıtları
(kamyon, tır), toplu taşıma araçları (otobüs, uçak, tren) gibi gruplara ayırır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder