7 Kasım 2013 Perşembe

GELİŞİM GÖREVLERİ (ÖDEVLERİ) - KPSS Eğitim Bilimleri Gelişim Psikolojisi

Havighurst, bireylerin gelişiminin dönemler halinde gerçekleştiği ve her dönemin kazanılması gereken özelliklerinin bulunduğunu belirtmiştir. Her dönemin gerektirdiği gelişim görevleri kazanılmazsa bir sonraki dönemde kazandırılması zor olur. Gelişim görevlerini etkileyen etmenler: büyüme, olgunlaşma, çevre, çevre (toplumsal) beklenti ve bireysel beklenti

Bebeklik dönemi gelişim görevleri (0-2 yaş)
Fiziksel gelişimin en hızlı olduğu 2. dönemdir.

Ø  Nefes almayı ve emmeyi öğrenme
Ø  Fiziksel çevredeki değişikliklere uyum sağlama
Ø  Dışkı kontrolünü gerçekleştirme (tuvalet eğitimi)
Ø  Refleksif davranışlar ağırlıkla görülür.
Ø  Belirli zamanlarda uyanık kalmayı ve uyumayı gösterme
Ø  Dönemin sonlarına doğru konuşmayı, yürümeyi ve katı yiyecek yemeyi/çiğnemeyi öğrenme

İlk çocukluk dönemi gelişim görevleri  (2-6/7 yaş)
(Okul Öncesi, Oyun Dönemi)
Fiziksel gelişim yavaşlar.

Ø  Konuşmayı ve yürümeyi öğrenme
Ø  El-göz uyumunu sağlamaya başlaması (kaba motor becerileri kazanmaya başlama)
Ø  Kendi öz bakım becerilerini (yemek yeme, giyinme vb.) yerine getirebilme
Ø  Cinsiyet farklılıklarını öğrenme ve ilk cinsel kimliğini kazanmaya başlama (Cinsiyet gelişimi başlar.)
Ø  Toplumsal kurallara dair doğru ve yanlış davranışı ayırt etmeye ve toplumsal rolleri öğrenmeye başlama (Sosyalleşme başlar.)
Ø  Değişik yaş gruplarıyla iletişim kurmayı öğrenme, duygularını fark etmeye başlama
Ø  Okumaya-yazmaya hazır hale gelme.

Son çocukluk dönemi gelişim görevleri (7-11 yaş)
(İkinci Çocukluk, Okul Dönemi)
Fiziksel gelişimin en ağır olduğu dönemdir.

Ø  Kendine karşı olumlu, yararlı tutumlar oluşturma
Ø  Okuma, yazma ve hesaplama ile ilgili 3 temel beceriyi geliştirme ve zaman kavramlarını tanıma
Ø  Yaşıtlarıyla gruplar oluşturabilme, kişiler arası ilişkilerini geliştirme (Sosyalleşme yoğunlaşır.)
Ø  Cinsiyetine uygun rolleri benimseme ve onlarla özdeşleşme
Ø  Davranışlarının sorumluluğunu alabilme
Ø  Kendi başına kararlar alabilme ve kişisel bağımsızlığını kazanmaya başlama
Ø  Vicdan ve değerler sistemi geliştirmeye başlama
Ø  Somut düşünmeyi öğrenme
Ø  Solunum sistemi ve ciğerler gelişir.
Ergenlik dönemi gelişim görevleri (11/12-18 yaş)
Ø  Bedensel özelliklerini kabul etme, bedensel ve fiziki değişiklikleri yaşama ve yeni bedensel özellikleri ile barışık olma
Ø  Aile içerisinde duygusal bağımsızlığını kazanma ve farklı olma
Ø  Her iki cins yaşıtlarıyla (akranlarıyla) olgun ilişkiler kurabilme
Ø  Bir yetişkin kadın veya erkek sosyal rolünü edinme (cinsel kimliğin kazanılması)
Ø  Evlilik ve aile hayatına ilişkin düşünce planında hazırlanma
Ø  Bir mesleğe doğru yönelme ve hazırlanma
Ø  Toplumsal görevlerini yerine getirebilme ve toplumsal sorumluluklar alabilme
Ø  Kişisel değerlerine göre bir değerler ve ahlak sistemi oluşturma (yaşam felsefesi oluşturma)
Ø  Birincil ve ikincil cinsiyet özellikleri kazanma
Ø  Androjen kimlik görülür. (Androjen kimlik: Cinsiyetiyle zıt rolleri benimseme/uygulama. Bir kadının araba tamircisi olması gibi)

Genç yetişkinlik dönemi gelişim görevleri (18-30/35)
Ø  Bir işe başlama
Ø  Eş seçme
Ø  Eşiyle beraber uyumlu yaşamayı öğrenme (yani aile kurma)
Ø  Arkadaş ve sosyal gruplara katılma
Ø  Vatandaşlık sorumluluklarını üstlenme
Ø  Ev yönetimini ve çocuk sorumluluğunu üstlenebilme

Orta yetişkinlik dönemi gelişim görevleri (35-65)
Ø  Fizyolojik değişmeye ve yaşlanmaya uyum sağlama
Ø  Toplumsal sorumlulukların artmasının kabulü
Ø  Eşiyle bütünleşmiş bir kişi olarak hayatına devam etme
Ø  Hayat standartlarını ve gelir artırıcı ekonomik şartları devam ettirme
Ø  Serbest zamanların değerlendirilmesi
Ø  Çocuklar ve yaşlı kuşaklarla ilişkilerin sürdürülmesi ve onlara yardım ve rehberlik etme
Ø  Sivil toplum örgütlerine katılma ve çalışmalarda bulunma

İleri yetişkinlik dönemi gelişim görevleri  (yaşlılık)
Ø  Azalmış olan bilişsel ve fiziki gücü anlama ve kabullenme
Ø  Emekliliğe ve azalan gelire uyum sağlama
Ø  Aile içindeki kayıpları (akraba ve eşin ölümü) kabullenme       
Ø  Kendi yaşamına uygun toplumsal rolleri kabullenme ve uygulama

Ø  Kendisinin rahat edebileceği fiziki ve sosyal ortamları düzenleme

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder